אוטיזם ולקויי תקשורת

התערבות התנהגותית (ABA) לילדים המאובחנים בספקטרום האוטיסטי ASD

התערבות התנהגותית (ABA) לילדים המאובחנים בספקטרום האוטיסטי ASD.
מיכאל בן צבי החל ליישם תכניות אלו בשנת 1994. באותה תקופה, רק משפחות בודדות בחרו לבנות תכנית טיפולית התנהגותית, כשהאווירה בארץ היתה נוגדת ומבטלת גישה זו. התקדמותם המרשימה של אותם הילדים שטופלו ב ABA,  היא שהביאה להתרחבות חוג המשפחות המטפלות בגישה התנהגותית. עם השנים, מנחים נוספים הצטרפו, צוותים שקיבלו הדרכה מקצועית הצמיחו את הדור הנוכחי של מטפלים התנהגותיים. רבים מהמטפלים השלימו הכשרה אקדמית ומעשית בהנחיה וריכוז תכניות התנהגותיות לילדים הלוקים באוטיזם, בלימודים בארץ ובחו"ל. הוקמו גנים ומרכזי טיפול על יסוד ניתוח-התנהגות-יישומי.
תכניות להתערבות התנהגותית בגיל הצעיר(EIBI)  , אותם פיתח במקור החוקר א. לובאס (Lovaas ), מבוססות על עקרונות כלליים של הגישה ההתנהגותית, המכונה ניתוח התנהגות יישומי ABA-Applied Behavior Analysis:

שימוש מתוכנן ומובנה במוטיבציה חיובית, בתכניות המשלבות מחזקים מגוונים, להגברת ההתנהגות המסתגלת והלמידה של כל ילד וילד, בהתאם לצרכיו ונטיותיו.
שימוש מקצועי בסיוע, רמז, מודל ולווי כדי לסייע לילדים להפיק התנהגויות שלא יכלו לבצען קודם לכן. הפעלת הסיוע בכל תחומי התפקוד, מהפקת דיבור תקין, מוטוריקה, חברתיות ועד חשיבה ולמידה. הסרה מתוכננת, הדהייה של הסיוע עד לביצוע עצמאי של המיומנויות שנדרשו
הבניה מדורגת, מפורטת ביותר של כל ההתנהגויות הנחוצות לתפקוד תקין. לימוד שלבים מדורגים מאפשר רמת הצלחה גבוהה כבר בתחילת הדרך, ושמירה על רמת הצלחה וחווית הצלחה לכל אורך התכנית.
הבניה מלכתחילה של תהליך הכללה והעברה של מיומנויות נרכשות לסביבה הטבעית.
שימוש בעקרונות המדעיים , על פי ניתוח תפקודי, לפתרון בעיות התנהגות המפריעות לתפקוד התקין של כל ילד.
מעקב כמותי מאפשר לקבל החלטות ענייניות מהירות על שינויים ועדכונים.

כיצד הטיפול מתבצע?המשפחה מגייסת צוות מורים/מטפלים, עם או בלי ניסיון קודם.
מתקיימת הדרכת מורים מתמשכת על ידי מיכאל בן צבי כמנחה מרכזי.
ישיבות צוות להנחיית התכנית מתקיימות כסדרן מדי שבוע או שבועיים.
ההורים ובני המשפחה שותפים מלאים לטיפול ולהכוונת התכנית.
חומרי הלימוד הנחוצים מוכנים או נרכשים בהתאם להנחיות מפורטות.
מידע נאסף באופן רציף על התנהגויות נרכשות ועל בעיות התנהגות מיוחדות, וניתוחו מאפשר קבלת החלטות נכונות על אסטרטגיה טיפולית.

הטיפול אינו סותר טיפולים משלימים ומקבילים בתחומים אחרים: רפואי רגיל ואלטרנטיבי, טיפול חושי ומוטורי ועוד. מידע מגורמי טיפול מקבילים נלקח ומעובד להשגת תוצאות מיטביות בכל תחום.

Call Now Button דילוג לתוכן