הקניית הרגלי ניקיון ושליטה בצרכים

הרגלי שירותים

שליטה בצרכים, עשיה בשירותים, גמילה מחיתולים, אלו מילים, כותרות שונות לאותו תחום, עליו אנו מדברים בשפה נקיה. פיפי וקקי, גדולים וקטנים- גם הם שמות לאותן התנהגויות.

התנהגות עצמאית בתחום, החל מיוזמה ללכת לשירותים, ועד עצמאות בניקיון אישי אחרי ביקור בשירותים- זו מטרה מובנת מאליה לכל משפחה ובכל הליך חינוכי.

אך המטרה הזו לא טריוויאלית/פשוטה. ילדים רבים עוברים משברים וקשיים לא מעטים עד שמגיעים לעצמאות זו.  ואם הם בקשיים, גם הוריהם בקשיים. כי אתם הם אלו המנקים ומחליפים, שולחים ומזכירים, מכבסים בגדיהם וקונים חיתולים.

ההליך אינו תמיד פשוט וקצר, אבל לילדים רגילים הוא לרוב נגמר בטוב ובגיל צעיר. רק מעטים צריכים עזרה.

לעומתם לילדים בעלי קשיי התפתחות (בתחום הפיגור/איחור התפתחותי או על הספקטרום האוטיסטי) יש לעיתים איחור ניכר בהקניית שליטה בצרכים והרגלי ניקיון.
הקניית יכולת לשלוט בצרכים לילד כזה, היכולת שחרר שתן וצואה ביוזמתו ובאסלה, זו משימה קשה וארוכה אצל חלק ניכר מהילדים.
שימוש בהליכים התנהגותיים עקביים ומתאימים מביא לשליטה מהירה יחסית ומונע המשך הצורך בחיתולים בגיל מתקדם.

גם בתחום זה יש הבדלים בין אישיים ניכרים, ולכל ילד יש להתאים את התכנית המתאימה לו. גם דרך הטיפול אינה אחידה.

קיימות מספר אפשרויות בתחום השליטה בשחרור שתן, ונעשית התאמה לכל ילד על פי יכולותיו ומצבו.

הרטבת לילה גם היא שייכת לתחום זה, וניתן לסייע להורים לקצר בשנים את הבעיה של הרטבה, השכמת לילה, מיטות רטובות ועוגמת נפש.
נושא היציאות, (קקי) הוא נושא מורכב, ולהקניית שיחרור צואה בשרותים יש דרכים מתאימות. לאותם ילדים שאינם יכולים לשחרר על האסלה אלא רק באופן בו הם רגילים (בתחתונים, או עם חיתול, במקום קבוע וכו')  יש להתאים דרך, שמאפשרת לשחרר אותם  מהרגלים קבועים, משונים ומגבילים. המטרה היא ברורה: לא עוד טקסים משונים, הכרח במתן חיתול או מיקום מסויים בבית- אפשר לעשות בשרותים.

הטיפול בתחום נעשה כולו על ידי ההורים (ואם במערכת החינוך- גם על ידי צוות הגן או בית הספר) וההדרכה לו היא קצרה וממוקדת. לפעמים מספיק מפגש הדרכה אחד, כמה ימים או שבועות של ישום, והבעיה נפתרת.

Call Now Button דילוג לתוכן