טיפול בבעיות התנהגות קשות

אתם חווים בעיות התנהגות קשות במיוחד? האם בתפקידכם כהורים, וכאנשי חינוך?

אל תשלימו עם המצב! ניתוח התנהגות יישומי הוכיח עצמו באלפי מחקרים מדעיים מבוססים, ככלי הטיפולי היעיל ביותר.

"בעיות התנהגות" אינן "אופי" "תסביך", בחירה או "סתם הרגל". אלו הן התנהגויות לכל דבר ועניין, וניתוח התנהגות כמדע יודע לנתח התנהגויות אלו, להבין כיצד הן נוצרו והתגברו, ולבנות וליישם הליכי שינוי.

בעשרות השנים בהן מיכאל בן צבי עוסק בניתוח התנהגות, הוא נדרש לסייע לטיפול במגוון המלא של התנהגויות קשות.

מה הן ההתנהגויות שמביאות הורים ואנשי חינוך לחוסר אונים, לדרך ללא מוצא, לחוויית כישלון בחינוך ולחיפוש סיוע?הנה חלק מהן, העיקריות שבהן

  • אלימות פיסית, על פניה הרבות מהווה את ההתנהגות הבולטת יותר: בבית בין אחים, כלפי ילדים אחרים ואף כלפי הורים. אלימות כוללת מכות,  עם ובלי חפצים, בעיטות, משיכת שיער, צביטות ואחיזות כואבות, דחיפות והטחת ראש בראש.
  • הרס רכוש- זריקת חפצים ושבירתם בכל דרך.
  •  אלימות מילולית, התנהגות המורידה מאד את איכות החיים עם כל ילד, גם כשאין אלימות פיסית. כוללת קללות ומילות גנאי, עם צעקות ואיומים.
  • קושי בקבלת גבולות ואיסורים, פריצת גבולות ואיסורים והתנהגות שאינה מתחשבת בסביבה. אלו הן התנהגויות המטרידות הורים רבים, גם בהיבט מיידי וגם בהיבט של עתיד הילד. בדוגמאות נמצא כניסה למקומות אסורים, לקיחת פריטים אסורים. קשיים של הילד בקבלת סרוב מצד מישהו בסביבה להענות לבקשת הילד.  קשיים אלו מוגדרים לעיתים כחוסר איפוק.
  • התנהגויות של פגיעה עצמית, פיזית , מאפיינות אוכלוסיות מסוימות ומהוות התנהגות קשה לטיפול. SIB Self Injurious Behavior
  • חוסר ביטחון והערכה עצמית נמוכה מאפיינים ילדים רבים, והוריהם אינם יודעים כיצד לסייע.
  • אי קבלת אחריות, אי מילוי הוראות באופן מופגן, והתנגדות מתמשכת לקבלת וביצוע תפקידים בבית.בבעיות אלו ואחרות מטפל מיכאל בן צבי בהצלחה באמצעות שימוש שיטתי, אך מתחשב ומותאם, בעקרות התנהגותיים.

מרבית ההליכים לטיפול בהתנהגויות קשות עוברים דרך בניית התנהגות נאותה וחלופית, כהליכים חיוביים. אך בכל מקרה של התנהגות קשה מחויב מיכאל בן צבי כמנתח התנהגות לקיים הליך של הערכה תפקודית, שיטה המביאה להבנה והוכחה של התנאים שיצרו ושימרו התנהגות קשה. במסגרת הערכה תפקודית נעשה שימוש בכלים להערכה של קשרים סיבתיים להתנהגויות שונות. על בסיס הליך זה ניתן לבסס את ההצעה הטיפולית על הערכות מבוססות ולהגביר סיכויי הצלחה של תכניות טיפול.

התבססות על הערכה תפקודית נדרשת במיוחד במקרים בהם יש צורך לשלב גם הליכים להפחתה, כולל בענישה יעילה ומותאמת לילד.  עקרונות הטיפול ההתנהגותי, מאפשרים סיוע לילדים ומתבגרים שמאופיינים בהתנהגויות קשות.

האוכלוסיות המהוות יעד מתאים לסיוע הן בכל טווח הגילאים, ובכל טווח האיפיונים ואבחונים, מילדים בריאים ועד ילדים ואנשים עם איחור התפתחותי, אוטיזם או הפרעות נפשיות.

Call Now Button דילוג לתוכן